Øllegaard Andersdatter
1711- 1780
I arbeidet med slekta i Lofoten har jeg tatt utgangspunkt i
formødrene mine. Den kystkvinnekulturen de representerte synes jeg er utrolig
interessant. Det er vesentlig vanskeligere å lete etter kvinner enn menn
bakover i tida. For eksempel var de eldste manntallene bokstavelig talt
manntall - de omhandlet bare menn. Det samme gjelder for mange andre offentlig
dokumenter der vi kan finne spor etter slekta.
Den eldste av formødrene vi finner konkrete data om er
Øllegaard Andersdatter på Røst. Hun er født ca
1711 og død 1780. Jeg stusser over navnet Øllegaard. Kan ikke jeg huske
jeg har hørt det før, og leter litt. Det viser seg å være en dansk form av
Hildegard. Det synes jeg er stort. Tenk at min eldste kjente formor har samme
navn som min store heltinne - Hildegard av Bingen (1098 - 1179). Hun var en
kjent mystiker og klosterbygger i Rudesheim i Tyskland og har etterlatt seg en stor og
kjempespennende litteratur for eksempel om mystikk, liturgi, mat, urter, medisin,
helse, skjønnhetspleie pluss en masse musikk.
Knut Nilsen sier i bygdeboka "Røstværingan" at
Øllegaard sannsynligvis er søster til Berthe Andersdatter som var gift med Lars
Baltzersen på Grav på Røst. I så fall kan hennes foreldre ha vært leilending
Anders Pedersen (død 1734) og Margrethe Christensdatter fra Stamnes på Røst.
Dette er imidlertid svært usikkert. Jeg velger derfor ikke å jobbe videre med
disse antagelsene.
Skaug
Øllegaard giftet seg med Lars Thorstensen på Skaug. Vi vet
ikke sikker når han var født bare at det var før 1721. Han var sønn av Thorsten
Andersen og Maren Nilsdatter. Vi vet ikke når noen av dem var født. Maren døde
i 1739, Thorsten før 1723.
Bryllupet sto i en av de gamle kirkene på Røst, som nå
forlengst er borte. Det vi helt sikkert vet er at Øllegaard og Lars har lovet
hverandre evig troskap, knelt sammen og fått velsignelsen som ektepar under
denne gamle altertavlen fra 1500 tallet.
Lars kom fra en velstående familie. Det ser vi av
Matrikkelen for 1723. Der er moren hans, Maren Nilsdatter, oppført som enke og
eier av Skaug.
Like etter reformasjonen, 1566-67, viser landskylden at
Kongen eide 2/3 av Skaug. På 1600 tallet var hele Skaug krongods. På ett eller
annet tidspunkt på slutten av 1600 tallet, eller tidlig på 1700 tallet må
Thorsten Andersen og Maren Nilsdatter ha fått mulighet til å kjøpe sin del av
gården - og de må ha hatt penger til å gjøre en slik handel.
Jeg har ennå ikke funnet noe som tyder på at Thorsten
Andersen var jekteier. Fra 1620 til 1623 var det Nils Andersøn som var
jekteier. Etter ham var det sannsynligvis sønnen, Søren Nilssøn, som var jekteier fram til ca 1648.
Hvis Thorsten døde som en gammel mann tidlig på 1700 tallet,
er det jo en mulighet for at han var en yngre bror av jekteier Nils Andersøn -
og at han kan ha vært involvert i jektfarten og fått rikommen sin derfra på en
eller annen måte.
Øllegaard og Lars
I Øllegaard og Lars tid går det tilbake med Skaug som
"høvdingsete". Jektbruket forsvinner fra Skaug til Nedrenes, der Nils
Andersen er jekteier. Søster til Lars, Barbro, gifter seg med den nye
jekteieren på Nedrenes. På den måten
blir Skaug gård involvert også i det nye jektbruket, men det har kanskje ikke
blitt helt det samme.
Lars må uansett ha vært sterkt involver i jektfarten. Det ser
vi av at han døde i 1770 på Bergensreisen. Og, som vi senere skal se, han
kjente den mektige jekteiern på Værøy, Svend Jensen, svært godt. Jeg synes det
peker i retning av at han kan ha vært jektstyrmann.
Mens Lars var ute på fiske og på Bergensreise gikk Øllegaard
hjemme på Skaug med ansvaret for en stadig økende familie. Ti barn har de hatt
sammen:
Maren, født 1743
Malene, født i 1744
Christopher, født ca 1746
Anders, født 1746
Hans, født 1749
Mette Salomonie, født 1751
Ingeborg, født 1754
Johannes, født 1760
Christian, fødselsår mangler
Willas, fødselsår mangler
(At Christoper og Anders er født i samme år kan tyde på at
de var tvillinger, men det kan like godt ha vært slurv i registrene, det var
mye av denslags i de tider).
Øllegaard hadde mye å gjøre. Det aller meste av det familien
trengte av mat og klær ble produsert hjemme. Fra Querini har vi hørt at
Røstværingene importerte en del stoff fra London og andre steder, men det meste
av hverdagsklærne ble nok fremdeles produsert fra grunnen av hjemme. Ullgarn
var det viktigste materialet. Det ble brukt til å veve vadmel av, og til å
strikke undertøy, votter og sokker. Dette var helt livsnødvendig. Uten at
fiskerne var utstyrt med ullundertøy, sokker og votter som holder på varmen
selv når de er våte, ville de ha frosset ihjel i de åpne båtene sine om
vinteren. Med andre ord, uten sauene og kvinnenes produksjon av garn og ulltøy,
hadde det ikke kommet en fisk opp av Lofothavet.
At spedbarna levde opp kan vi antagelig også takke
vannavstøtende ullklær for.
I tidligere tider var det også kvinnene som vevde seilene av
saueull, med en teknikk som gjorde at de ble vannavstøtende. Dette var en kjempejobb.
Fra vikingetida vet vi at det tok lenge tid å veve et segl, enn å bygge en båt.
Mange arkeologer mener at en av årsakene til kvinnenes høye status i
vikingetida var at de var dyktige seilveversker.
At kvinnene på Røst og Værøy har vært dyktige veversker ser
vi av Aslak Bolts jordebok fra 1428.
Kirken eide en gård på Mostad på Værøy. Her var leia før svartedauen satt til
20 alen vadmel. En alen var 62,75 cm - leia var altså 12,6 meter vadmel. Da
skulle kvinnene først sortere og behandle ulla. Så måtte garnet spinnes på
håndten. Det gikk med en anseelig mengde garn til en slik vev. Så var det å
sette opp og renne veven, før selve vevinga kunne begynne. Så skulle stoffet
behandles etterpå. En kjempejobb. Mostad var den eneste gården i Lofoten som betalte
leia i noe annet enn tørrfisk.
Sammenhengen mellom saueholdet og fiskeriene, mener jeg ennå
ikke er fullt ut forstått, selv om det med mange dyktige kvinnelige forskere er
blitt vesentlig bedre. Mannlige forskere har hatt en tendens til å se på saueholdet
som ren matauk.
At Øllegaard har vært flink til å spinne er ganske sikkert.
Hun levde i en tid da spinnrokken, slik vi kjenner den i dag, ble vanlig i
Norge. Det er sannsynlig at hun behersket begge terknikkene både håndtein og
rokk. Plantefarging har hun sikkert hatt gode kunnskaper om.
Hva slags vev hun hadde er usikkert. Tidligere var
oppstadvenen det man brukte til å veve stoff på. På 1700 tallet var flatvever
kommet i bruk i Norge, ulempen med den var at den var mer plasskrevende.
Å sy klær til den store barneflokken var hennes arbeid. Symaskiner
var ikke kommet ennå, så her var det snakk om å sy for hånd.
Det hun sikkert brukte aller mest tid på var å strikke til
den store familien. Døtrene gikk sammen med henne og lærte. Etter hver ble de
viktige bidragsytere til familien. De har sikkert hatt det hyggelig når de satt
sammen med håndarbeidene sine.
Barna sendes bort
I ekstraskatten for 1765 finner vi fire av barna til
Øllegaard og Lars hos den mektige jekteieren Svend Jensen på Værøy - Christopher,
Christian, Willas og Mette Salomonie. Svend Jensen oppgir Mette som stedatter.
I folketellinga for 1769 bor barna fremdeles på Værøy.
Øllegaard og Lars er oppført med fire barn på Sørland: Mette og Willas 16 – 24
år Christopher og Christian 24 – 32 år.
Vi vet ikke når barna ble sendt til Værøy. Heller ikke om de
dro samtidig, eller om det var slik at de eldste dro først og så kom de to
yngste etter.
Alt dette virker helt ubegripelig på meg. Vanligvis var det
slik at barn ble sendt bort fordi det hadde skjedd en tragedie hjemme - som
oftest at far var død og mor ikke maktet å forsørge alle alene. På Røst skjedde
det jo hele tiden forlis og ulykker, men det virker ikke som Lars var rammet.
Han virker oppegående og arbeidsfør. Og å sende vekk eldstesønnen, som var stor
nok til å bidra til familiens underhold, virker lite logisk. I tillegg var det
langt til Værøy. Det tok mange timer å krysse det farefulle Røsthavet, så de
har ikke hatt mulighet for å se barna så ofte.
På meg er det bare en forklaring som virker begripelig. Lars
må ha gått med planer om å få jektbruket tilbake til Skaug. Derfor ville han at
sønnene skulle lære jektdrift hos en ekspert. Men Mette da? Hun skulle lære den
viktige fagkunnskapen til skippermadammen. Her gjalt det først og fremst
produksjon av mat og klær til Bergensturen. Hvor mye trengtes og hvordan skulle det være
for å holde i mange uker. Like viktig var å ha oversikt over hva som tregtes av
mel, sukker og andre fødevarer som skulle bringes nordover med jekta igjen. Med
all denne kompetansen i familien, kunne Lars slå til på kort varsel hvis
anledningen bød seg.
Var Øllegaard enig? Det får vi aldri vite. Ett er sikkert.
Hun gikk der på Skaug og så over mot Værøy hver eneste dag - og lurte på
hvordan barna hadde det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar